Atom String Quartet feat. Vladyslav `Adzik` Sendecki

Współpraca Władysława „Adzika” Sendeckiego, uznanego przez „New York
Voice” za jednego z 5 najlepszych pianistów jazzowych na świecie i Atom String Quartet
rozpoczęła się podczas koncertu na festiwalu Jazz w Ogrodach Ministrów w Berlinie w
2012 roku. Od tamtej pory Artyści wystapili wspólnie m. in. ostatniego dnia festiwalu Jazz Baltica w
2013, gdzie do kwintetu dołączyli legendarny włoski trębacz Paolo Fresu, kontrabasista
Christian von Kaphengst i perkusista Wolfgang Haffner, oraz w Elbphilharmonie w Hamburgu, gdzie do zespołu dołączył NDR Big Band pod kirownictwem Geir’a Lysne. Artyści wystąpili wspólnie także
na Festiwalu Leipziger Jazztage, w siedzibie NDR w Hamburgu, oraz w licznych salach konertowych w Kanadzie, Niemczech, Polsce i na Białorusi. 

Elementem charakterystycznym dla muzyki wykonywanej przez Artystów jest polska
melodyka i liryzm improwizowanej wypowiedzi. W repertuarze koncertu znajduje się
cykl „Le Jardin Oublié” (Zapomniany Ogród), będący zbiorem kompozycji braci
Sendeckich: Stefana i Vladyslava. Utwór charakteryzuje otwartość formalna i
różnorodność stylistyczna – od romantycznego postmodernizmu, przez szerokie
balladowe brzmienie, aż po energetyczne improwizacyjne fragmenty, wypełnione
malowniczą, słowiańską muzyką, w której tradycja spotyka się z romantyką XXI wieku.
Podczas wspólnych koncertów muzycy chętnie sięgają po tematy Krzysztofa Komedy,
nie brakuje także kompozycji członków Atom String Quartet: „Zakopane” Mateusza
Smoczyńskiego czy „Winter Song” Krzysztofa Lenczowskiego oraz utworów polskich
kompozytorów, min. Karola Szymanowskiego.

 

Dorota Miśkiewicz PIANO.PL

PIANO.PL jest hołdem złożonym polskiej pianistyce. Jak zauważa Dorota Miśkiewicz, fortepian to polska specjalność, a spośród wielu doskonałych muzyków, to właśnie pianiści wiodą w Polsce prym. Jako że gatunkiem najbliższym Dorocie jest jazz, podkreśla ona nade wszystko dokonania polskich pianistów jazzowych, którzy spektakularnie podążają drogą wyznaczoną niegdyś przez światowej sławy muzyka, Krzysztofa Komedę. Drogą wyznaczoną także przez Fryderyka Chopina, który był nie tylko znakomitym kompozytorem, pianistą, ale i… improwizatorem! 

Dorota Miśkiewicz proponuje płytę z kameralnymi duetami wykonanymi z wybitnymi pianistami różnych generacji. Są to pianiści tworzący historię polskiego jazzu (m.in. Włodzimierz Nahorny, Andrzej Jagodziński), młodsi artyści (m.in. Leszek Możdżer, Marcin Wasilewski) oraz reprezentanci najmłodszej generacji (Dominik Wania, Piotr Orzechowski). W gronie kilkunastu wielkich osobowości polskiej muzyki znalazł się także Grzegorz Turnau –  właśnie w roli pianisty. Niektórym duetom towarzyszy znakomity Atom String Quartet. 

Na koncercie i płycie znalazły się znane piosenki, należące do kanonu polskiej muzyki, a ich wybór podyktowany został osobistymi sympatiami Doroty, subiektywnym odczuwaniem muzyki i tekstu. Decyzje aranżacyjne dotyczące wybranych utworów pozostawione zostały każdemu z pianistów.. Niektóre aranżacje są zaskakujące, pokazują nowe oblicze mniej lub bardziej znanych piosenek, inne dążą do prostoty, nie odbiegając znacznie od oryginałów. Jedne i drugie zachwycają!

 

Zakopower i Atom String Quartet

Punktem wyjścia do spotkania obu zespołów na scenie jest ich wspólny mianownik czyli odwoływanie się do źródła jakim jest kultura ludowa. Muzycy, nie zatrzymując się jedynie na recepcji folkloru, prezentują zestawienie muzyki ludowej, z efektem jego przetworzenia we własnej twórczości jazzowo-klasycznego Atom String Quartet i folkowo-rockowego Zakopower.
 
W zasadzie na scenie mamy 3 zespoły, wymienione już Atom String Quartet i Zakopower oraz trzon Zakopower, czyli Kapelę Sebastiana Karpiela Bułecki, która wzbogacona chórkiem góralek odpowiada w projekcie właśnie za bezpośrednie odwołania do ludowizny.
 
Program koncertu bazuje na przekrojowo ujętym repertuarze Zakopower, ale w dużo większym zakresie opiera się na folklorze skalnego Podhala. Utwory zostały rozłożone na czynniki pierwsze i złożone na nowo z Atom String Quartet, stąd rozbudowane aranże lecz nie tyle z symfonicznym rozmachem, co z próbą uchwycenia góralskiego ducha. Stąd też skromniejszy udział sekcji rytmicznej, gitary czy klawiszy. Nie brakuje również utworów Atom String Quartet, w których odnajdują się instrumentaliści Zakopower.
 
Na scenie odbywa się swoisty dialog góralskiej kapeli i jazzowego kwartetu, innym razem akustyczne brzmienie kwartetów równoważy sekcja rytmiczna i gitara. Pojawiają się utwory dobrze znane ale w zaskakujących aranżacjach, jak „Bóg wie gdzie”, „Kiebyś ty” czy akustyczne, rozpisane na dwa kwartety „Boso”.
Słychać pasterskie instrumenty jak dudy podhalańskie, czy fujara słowacka, słowem dzieje się wiele jest różnorodnie a miejscami bardzo zaskakująco.
Całości dopełniają mądre teksty, akustyczne brzmienie zespołów, piękne białe głosy góralek, charakterystyczny wokal oraz charyzmatyczne skrzypce Sebastiana, w których słychać zarówno ludowych wirtuozów, jak i jazzowych mistrzów tego instrumentu!
 

 

„Baltic Breeze” – Cezariusz Gadzina & Atom String Quartet

Baltic Breeze – pod tym hasłem kwartet smyczkowy Atom wspólnie z saksofonistą Cezariuszem Gadzina oraz renomowanymi muzykami lokalnymi wystąpią na prestiżowych festiwalach jazzowych w Danii, Niemczech, Litwie, Szwecji i Finlandii. Muzycy zaprezentują m.in. muzykę z ich wspólnego albumu The Fifth Element, który został bardzo entuzjastycznie przyjęty przez międzynarodową krytykę (m.in. tytuł Płyty Roku 2016, w holenderskim magazynie Jazzism).

Oryginalny skład instrumentalny, homogeniczność szesnastu strun kwartetu i niepowtarzalny tembr saksofonisty Cezariusza Gadziny nadają repertuarowi płyty unikalny klimat, który zdobył jej tak wysokie uznanie krytyki. Dzięki świetnie zbudowanej dramaturgii oraz urzekającym pejzażom dźwiękowym, często inspirowanych muzyką folkową, repertuar z albumu zabiera słuchaczy w podróż, która wciąga aż do ostatnich akordów. Pikanterii dodaje muzyce odrobina eksperymentu. Do tej przygody artystycznej Baltic Breeze, Gadzina i muzycy z Atoma zapraszają renomowanych jazzmanów z krajów, gdzie odbędą się koncerty. W ten sposób Baltic Breeze promuje cenne elementy polskiej sceny jazzowej, pogłębiając jednocześnie międzynarodowe kontakty kulturalne. 

Cezariusz Gadzina – saksofony
Dawid Lubowicz – skrzypce
Mateusz Smoczyński – skrzypce
Michał Zaborski – altówka
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela

„Piaty element” repertuaru Baltic Breeze to Cezariusz Gadzina –  zdobywcą wielu międzynarodowych nagród, dynamiczny twórca wielu projektów muzycznych – między innymi The European Saxophone Ensemble, który nosi zaszczytny tytuł Ambasadora Kultury Unii Europejskiej. Cezariusz Gadzina występował na wielu festiwalach muzycznych na 5 kontynentach. Jest saksofonistą wszechstronnym (również klasycznym), jego gra była inspiracją dla kompozytorów, którzy skomponowali wiele utworów specjalnie jemu zadedykowanych. Nagrywał dla wielu rozgłośni radiowych, stacji telewizyjnych oraz kompanii płytowych.

Organizatorem Baltic Breeze jest Fundacja TAK – Temat Aktualny Kultura, której misją, jest szukanie wspólnej platformy do kreacji i promocji różnych gatunków muzyki niekomercyjnej: współczesnej, jazzowej, improwizowanej, folkowej, klasycznej… Fundacja wspiera bezpośrednio produkcje artystyczne, wydaje płyty, stymuluje rozwój młodych artystów, organizuje konkursy. Trasa koncertowa Baltic Breeze jest dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Atom String Quartet i Trio Solistów  Leopoldinum –
Wariacje
goldbergowskie klasycznie i jazzowo

„Wariacje goldbergowskie klasycznie i jazzowo” na klasyczne trio smyczkowe i jazzowy
kwartet smyczkowy to wspólny projekt Tria Solistów Leopoldinum i Atom String
Quartet. Klasycznie opracowane Wariacje Goldbergowskiego Jana Sebastiana Bacha
BWV 988 (wg opracowania Dymitra Sitkovetsky`ego), przeplatane są swobodnymi
improwizacjami muzyków kwartetu. Artyści grają w różnych konfiguracjach: od
solowych popisów, poprzez trio i kwartet, aż po septet. Fragmenty improwizowane
kwartetu osadzone są w szerokim spektrum stylistycznym, od elementów baroku,
poprzez groove, aż po free. Kolejne wariacje w wykonaniu trio mają coraz bogatszą
fakturę, ewoluuje także język improwizacji, tworząc stylistyczną jedność.
Premiera projektu miała miejsce w maju 2014 roku we Wrocławiu. Artyści
zaprezentowali go także w październiku b.r. podczas 10. Festiwalu im. Bronisława
Hubermana w Filharmonii Częstochowskiej, po którym ukazała się poniższa recenzja:
„Najpierw w niedzielę 12 października dwie wiolonczele, dwie altówki i troje skrzypiec
prawie rozniosły salę kameralną: Trio Leopoldinum i Atom String Quartet grali Wariacje
Goldbergowskie Bacha. Wszyscy myśleli, że ci pierwsi będą to robić tylko klasycznie, ci
drudzy tylko jazzowo, a tu się okazało, że swobodnie mieszają role. Finał sprawił, że
widzowie zastygli. Po popisie tria, obrazie idealnej muzycznej harmonii, kwartet dał
popis równie idealnego wirtuozerskiego chaosu – by w efekcie wraz z klasykami płynnie
przejść do ostatniej, najbardziej znanej wariacji. Zagrali ją w prawdziwie barokowym
stylu, „na bogato”, w siedmiu brzmieli jak orkiestra. Gdyby brać pod uwagę energię, jaka
poszła w oklaski, a pominąć rozmiary sali, okazałoby się, że wykonawcy dostali równie
gromkie brawa jak Bell.”
Joanna Skiba – Gazeta Częstochowa – 17.10.2014

 

Natalia Kukulska i Atom String Quartet

W wspólnym repertuarze Artystów znajdują się utwory z najnowszej płyty Natalii
Kukulskiej (premiera w lutym 2015) w aranżacji muzyków kwartetu. Jest to spotkanie
dwóch muzycznych światów: jazzowo-klasyczno-improwizowanego i popowo-
alternatywnego, co tworzy niepowtarzalną mieszankę stylów i estetyk  muzycznych.

Atom String Quartet i orkiestra kameralna

W programie koncertu znajdują się utwory Atom String Quartet zaaranżowanie na
kwartet i orkiestrę kameralną, min.: Manhattan Island Mateusza
Smoczyńskiego, Iława Krzysztofa Lenczowskiego, Too Late Michała Zaborskiego, a także
Za wcześnie Dawida Lubowicza , wszystkie w aranżacjach samych kompozytorów. 

Od 2018 roku koncerty Atom String Quartet z orkiestrą kameralną uzupełniają utwory z nagranej wspólnie z orkiestrą NFM Leopoldinum płyty SUPERNOVA.

Głosy Gór

„Głosy gór” to muzyczny projekt ukazujący wpływ krajobrazu polskich gór, muzyki i
tradycji góralskiej na twórczość wybitnych kompozytorów polskich (Chopin,
Szymanowski, Górecki, Kilar). W repertuarze koncertu nie brakuje tradycyjnych melodii
góralskich, a także utworu jazzowego „Zakopane”, inspirowanego muzyką polskich gór.
Muzyce towarzyszy wystawa fotografii pochodzących z trzech autorskich albumów
(1902 -1909) kompozytora Mieczysława Karłowicza oraz skany ze szklanych
negatywów udostępnionych przez Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK w
Krakowie.

Idea, scenariusz: Waldemar Dąbrowski, Janusz Olejniczak, Jolanta Trykacz
Kierownictwo muzyczne: Janusz Olejniczak
Aranżacje: Jan Smoczyński
Produkcja wykonawcza i koordynacja projektu: 2T Vision Promotion sp. z o.o.

Występują:

Jerzy Maksymiuk – dyrygent
Janusz Olejniczak – fortepian
Jan Smoczyński – fortepian, korg3
Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki
Atom String Quartet
NEO String Quartet
Jan Młynarski – perkusja
Michał Barański – kontrabas

Małgorzata Hutek, Dominik Wania i Atom String Quartet – Psalmy

Projekt Psalmów to próba współczesnej interpretacji utworów, które powstały wiele wieków temu. Pod względem muzycznym to połączenie muzyki jazzowej, folkowej oraz improwizowanej.
 
Aranżacjami zajął się Nikola Kołodziejczyk- pianista, kompozytor, aranżer dwukrotny zdobywca nagrody Fryderyk. Kwartet smyczkowy to Atom String Quartet- jeden z najbardziej uznanych i cenionych kwartetów jazzowych w Polsce, natomiast na fortepianie zagrał Dominik Wania.
 
Teksty Psalmów są nośnikiem doświadczenia człowieka, jego historii, zmagań, zwycięstw i porażek, wątpliwości i wiary. Wyrastają one z religijnego doświadczenia Żydów, jednak z tego bogactwa czerpią również chrześcijanie. Na fundamencie chrześcijańskim wyrosła polska kultura, a teksty Psalmów wielokrotnie inspirowały polskich artystów na przestrzeni wieków, stanowiąc wielkie dziedzictwo kulturowe dla naszego kraju.
Grażyna Auguścik Orchestar – Inspired by Lutosławski

Grażyna Auguscik Orchestar – „Inspired by Lutosławski” to płyta nagrana z gronem
wybitnych polskich Artystów. Pod tajemniczym słowem ORCHESTAR kryją się trzy
zespoły – Trio Jana Smoczyńskiego, Atom String Quartet i Janusz Prusinowski Trio. Na
płytę składają się kompozycje napisane przez Jana Smoczyńskiego inspirowane
utworami Witolda Lutosławskiego w których wykorzystywał on elementy polskiej
muzyki ludowej. Motywy ludowe wykorzystane przez Witolda Lutosławskiego są
przetwarzane przez trzy zespoły zgodnie z estetyką klasyczną, jazzową i ludową.
Grażyna Auguścik śpiewając z każdym z zespołów, wykorzystuje najróżnorodniejsze
techniki wokalne, adekwatne do prezentowanego stylu. Najbardziej intrygującymi
momentami są te gdzie dokonana zostaje synteza i wszyscy muzycy grają wspólnie,
tworząc nową, oryginalną muzykę, w której pobrzmiewają jednak echa oryginalnych
kompozycji Witolda Lutosławskiego, oraz jego ludowych inspiracji.

Występują:
Grażyna Auguścik
Jan Smoczyński Trio
Janusz Prusinowski Trio
Atom String Quartet

String Big Band

Głównym założeniem projektu jest przełożenie formy i języka big bandu na orkiestrę
smyczkową. W programie znajdują się największe przeboje amerykańskich big bandów
w aranżacjach Krzysztofa Herdzina, a wykonane przez orkiestrę Sinfonia Viva oraz
muzyków Atom String Quartet w roli solistów.
Tak o idei String Big Band mówi Krzysztof Herdzin:
„Moją ideą było połączenie dwóch (na pozór odległych – ale tylko na pozór) światów:
kameralistyki i muzyki big bandowej, aby stworzyć uniwersalny język, niosący radość
zarówno melomanom filharmonicznym jak i bywalcom klubów jazzowych.
Najpiękniejsze tematy z repertuaru orkiestr Duke’a Ellingtona czy Glenna Millera tym
razem otrzymały zupełnie nową jakość. Bez perkusji, bez instrumentów dętych, wciąż
porywają blaskiem, intensywnością rytmu, innym zaś razem liryzmem typowym dla
Czajkowskiego czy Ravela.”

W lipcu 2013 roku, w ramach cyklu „Koncerty w Trójce”, ukazała się płyta CD z zapisem
koncertu, który odbył się w Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej.

World Orchestra Grzecha Piotrowskiego

World Orchestra Grzecha Piotrowskiego sięga do korzeni muzyki. Do muzyki świata,
prastarej improwizacji z czasów gdy nie było zapisu nutowego. Kiedy ojcowie
przekazywali wiedzę swoich ojców synom, kontynuując wielopokoleniowe muzyczne
tradycje. Mimo rozwoju cywilizacji muzyka jest jedynym uniwersalnym językiem na
ziemi. To język duszy, który podświadomie wszyscy znamy. Jej piękno jest w stanie
poruszyć każdego, niezależnie od wieku, religii, kontynentu czy majętności.
Wyjątkowe jest  już samo instrumentarium World Orchestry. Muzycy grają na
„zapomnianych” instrumentach. Brzmienie symfonicznej orkiestry ozdabiają: ormiański
duduk, bułgarski kaval, mołdawskie tsymbały, kurai z Bashkirii, lira, harfa, fińska
kantela, cytra, tunezyjski oud czy udu. Techniki wokalne stosowane przez np. Ruth
Wilhelmine Meyer, Bulgarian Voices Angelite, Sainkho Namtchylak czy Sinikkę
Langeland sięgają wokalnych tradycji, jakich używali antyczni śpiewacy z Bułgarii (biały
śpiew), Laponi (joik), Tuwy, Mongolii, Japonii, Norwegii  (troath singing). Ciekawostką
na skalę światową są instrumenty norweskiego perkusisty Terje Isungseta, który
zasłynął z gry na instrumentach z lodu (icemusic). Natomiast w WO gra na ręcznie
zrobionych perkusjonaliach z drewna i kamieni. W tej orkiestrze nawet popularny
saksofon (Grzecha Piotrowskiego) to rzadko spotykana odmiana „zakręconego” sopranu
z 1918 roku.

Muzycy Atom String Quartet zasiadają w orkiestrze na pozycjach liderów grup.

X